Nesnášíte plánování? Ušetřete si práci na 1000 let dopředu
Upřímně, plánování nemám v krvi. Když vidím někde diář, ježí se mi chlupy. Jenže práce mám až nad hlavu.
Potřebuje mě moje překladatelská agentura a zároveň jako profesionální copywriter vytvářím pořád víc kreativních textů pro weby, sítě a aplikace.
Otázka zní: Jak se nezbláznit, a přesto se (v copywritingu) zlepšovat? A tak jsem sestavil minimalistický plán na rok 2020. Ale rozhodně bude použitelný až do roku 3020. Třeba pomůže i vám za 157 let...

Plán 1: Trvat na minimální sazbě
Plán číslo jedna se může zdát pohodový, ale není tomu tak. Není vůbec výjimkou, že mě i velmi zajímaví klienti žádají o snížení sazby. Copywriterů je jako much a jejich sazby jsou proklatě nízko.
Je to vlastně to první, co může „dělat“ každý. Jenže já jsem si prostě spočítal, že se mi nevyplatí ťuknout na klávesu pod určitou sazbu. Mám za sebou několik školení a dlouhodobých zkušeností a nemám svědomí nabízet svým klientům průměrné texty.
To radši budu vozit kolečka hnoje v místním JZD. Na čerstvém vzduchu, bez ničení zad, očí a nervů.

Laciný copywriting se navíc nevyplatí ani klientům. Musel bych brát více práce. A více práce znamená méně koncentrace. A méně koncentrace znamená vymýšlení blbých textů.
A více blbých textů znamená, že moji klienti budou každý den vyhazovat oknem stovky či tisíce korun... protože blbě napsané texty budou mít nízký potenciál.
Měřitelný výsledek: Vystavené faktury za copywriting.
Plán 2: Trávit méně času před displejem, ale být výkonnější
Už připravuju nový článek, kde přesně popíšu, jak snižuju svůj čas u displejů. Ale teď aspoň v krátkosti. Obrazovky nejsou fajn. Existuje na to kvanta studií:
- rakovina mozku
- nádory slinných žláz
- psychické problémy
- nespavost
- migrény a závratě
- no, radši už nebudu dál googlit, mám z toho závratě...
Hodně lidí obdivuje Steva Jobse, já ho upřímně trošku zatracuju. Tu děsivou obrazovku sebou nosím každý den a co chvíli se mi rozsvěcuje před kebulí. Hrůza!
Ale Steve Jobs za to samozřejmě nemůže. To já! Takže musím mít plán, jak snížit čas před displejem, jinak se mi roztaví mozek.
Čas používání displeje si už asi rok měřím v aplikaci Usage Time. A funguje to. Navíc jsem si ověřil, že když jsem mimo obrazovku - jdu přírodou, cvičím v tělocvičně, ležím na koberci - napadají mě mnohem lepší texty, než kdybych seděl a hloubal před monitorem!

Druhý plán, jak vidíte, souvisí s prvním plánem - dělat takový objem práce, který mě dostatečně zaplatí, abych mohl vymýšlet skvělé věci, a zároveň to bude pro můj mozek dlouhodobě udržitelné.
Měřitelný výsledek: Mám nainstalované aplikace, které mi dávají zpětnou vazbu.
Plán 3: Psát kvalitnější texty, ale programově a rychle
Programově - to zní jako nějaká robotizace... Ale někdy prostě zůstávám ležet na tom koberci déle, než je třeba:
„Takže, Tomášku, šup, šup, před monitor a teď souvisle piš, piš!“
Ne rozvláčně, ale opravdu souvisle a rychle.
Vždy jsem byl jako podnikatel svým pánem, nikdy jsem žádnýho šéfa neměl. A tohle pokládám za jedno z nejtěžších břemen freelancerů. Umět se dokopat k souvislé a efektivní práci... (Jasně, na účtu dochází prachy, ale na Titaniku se ještě hraje, ne?)

Zjistil jsem, že když vypnu všechny rušivé signály typu:
Hi-Fi, Wi-Fi, Pí-Pi
píšu docela rychle, koncentrovaně a dobře. Třeba tenhle článek jsem napsal za dvě hodiny. A jindy bych ho psal mnohem déle.
Měřitelný výsledek: Prostě si na psaní zapínám stopky.
Plán 4: Přečíst méně knížek, ale více je aplikovat
Zrovna včera jsem koukal na LinkedInu, jak se jeden týpek chlubil fotkou s asi 20 motivačníma knihama. A že je prý chce všechny přečíst během jednoho roku.
Mě padla čelist...
Sorry, tohle není můj styl. Nechci si plnit knihovnu! Radši si do ní dám hezký čajový servis po babičce.

Ne, vážně. Řekl jsem si, že naopak přečtu jen pár vytipovaných knížek a ty budu bedlivě aplikovat. Teď například čtu skvělou knížku od Michelle Losekoot a Elišky Vyhnánkové Jak na sítě. A uznejte - by byla velká škoda, kdybych super zkušenosti těchto dam neaplikoval do hloubky.

Takže STOP přeplněným knihovnám! Radši projdu tu samou knížku vícekrát, opakovaně a vydoluju z ní maximum pro svou pisatelskou práci. Navíc ušetřím peníze i místo v knihovně.
Měřitelný výsledek: Uvidím ve své knihovně a ve svých textech.
Plán 5: Vybrat jen školení, které mě opravdu posune
Semináře, školení a kurzy pletení - módní vlna, která neutuchá. Mám ovšem obavy, že 80 % kurzů je nepoužitelných, resp. že drtivá většina lidí, co na nich sedí, je reálně nikdy nepoužije.
Taková je zkrátka i moje zkušenost. Absolvoval jsem pár kurzů (naštěstí ne těch copywriterských), kde by jedinou hláškou Caesara bylo:
Přišel jsem, odešel jsem, zapomněl jsem.

Prostě i když ten seminář byl dobře sestavený, vlastně byl v normálním nebo pracovním životě nepoužitelný.
Takže školení potřebuji. Ale ne za každou cenu a velmi dobře si zanalyzuji, jestli mě to výrazně posune, nebo ne.
Takový výrazný posun očekávám od workshopu Jak si připravit obsahovou strategii v Obsahové agentuře. Tahle agentura jednoznačně udává směr v copywritingu. A ze zkušenosti vím, že klienti potřebují nejen kvalitní texty, ale potřebují také strategii, kdy kde proč a jak tyto texty prezentovat.
Měřitelný výsledek: Uvidím na své peněžence a ve svých textech.
Takový je můj pracovní plán 2020 až 3020.