#práce: Jak (aktuálně) používám AI pro webový copywriting

12.05.2023

Lavina textů, která se valí. A nemá konce. 

Ano, někdy si tak při pohledu na vrchol AI připadám. Ještě v lednových vánicích jsem si dělal srandu, že je to snůška strojových nesmyslů, jenže ejhle… Když se spojí hromada vloček, má to docela sílu! Tohle si musíme jako copywriteři přiznat a začít hledat nové cesty na textařský vrchol. Jinak zahyneme…

Ale než k tomu dojde, můžeme mrknout na to, jak může AI copywriterům pomáhat. Ukážu vám, jak a v kterých částech procesu při psaní webu ChatGPT (příp. Bing AI) prakticky využívám a kde na to radši ještě kašlu.

Nasaďte si sněžnice, jdeme na to!


Fáze #1: Propojení copywritera s klientem

Abychom mohli začít jakoukoliv copywriterskou práci, musí si nás klient nejdříve zamilovat. Možná se to zdá jako triviální věc, ale už tahle fáze je stěžejní. Copywriter musí svého klienta dokázat oslovit – svou reklamou, svými referencemi, případovkami nebo tím, jak působí jeho vlastní web. Už tady dochází k nastavování spolupráce.

Funguje tady něco jako chemie… jako když narazíte v baru na skupinku pěti holek, ale Tequillu s ledem objednáte jen té nejkrásnější (podle vás...). Salud!

Za těch pár let, co píšu weby pro firmy nebo profesionály, jsem zjistil, že každý klient v sobě nosí určitý vnitřní nastavení. A s tímto nastavením si vás všimne. Pokud se mu trefíte do vkusu, osloví vás a zkusíte navázat spolupráci. Ne vždy to klapne. Ale já mám zkušenost, že když už mě někdo osloví, je v podstatě rozhodnutý, že moje copy je jeho gusto. 


Pomůže vám AI ve fázi #1?

Aby chemie fungovala, musíte se veřejně prezentovat takoví, jací opravdu jste a co skutečně umíte. Samozřejmě můžete pomocí ChatGPT chrlit jeden článek za druhým o vašich copyskillech… pokud ale netušíte, co vám ChatGPT „plive pod ruce“, pravděpodobně se na to brzy přijde a nebude to hezký. 

V této fázi bych tedy radši držel své copywriterské kormidlo pevně ve svých živých rukou. Všechny návrhy od ChatGPT byste měli propojit s vaším ton-of-voice a taky příklady z praxe.

Když tohle dokážete, můžete ChatGPT využívat pro:

  • Generování nápadů na svůj blog nebo sítě
  • Návrh struktury vlastního webu
  • Hledat informace, statistiky a data z oboru
  • Pomáhat si parafrazováním a přeformulováním myšlenek
  • Kontrolovat gramatiku a stylistiku
  • Inspirovat ke kreativnímu psaní
  • Získávat zpětnou vazbu a analýzu na své texty

Praktické prompty:

Vygeneruj mi nápady pro psaní blogu pro mě jako copywritera, který se zaměřuje na webový copywriting. Vypiš mi prosím 5 témat z oblasti "XXXXXX".

Jako copywriter připravuji blogový článek na téma "XXXXX". Navrhni mi prosím strukturu takového článku. Mysli přitom na juniorní copywritery, kteří by se chtěli v tomto tématu zlepšit.

Toto je předmět a perex blogového článku na téma "XXXXX". Navrhni mi prosím změny, které by zajistily lepší čtivost textu a které by zaujaly potencionální vlastníky firem nebo manažery. 

Fáze #2: Studium podkladů a definování potřeb a cílů 

Fajn, takže chemie zafungovala! Co teď?

Jakmile klient stojí u vašich dveří s požadavkem na napsání webu, je třeba s klientem rozebrat situaci a definovat to, co opravdu potřebuje. Slova „opravdu potřebuje“ jsou tady dost podstatný. Někdy se mi totiž stává, že klienti (ani jejich markeťáci) moc nevědí, co chtějí, co potřebují a co by mělo být cílem jejich webu.

Tuší, že mají na svých stránkách něco změnit, že potřebují zlepšit výkon webu nebo chtějí nastartovat nový byznys – ale vůbec netuší JAK.

V tu chvíli se z copywritera stává spíše byznysový terapeut. Doslova!

Zkušený copywriter se během své kariéry setkal s desítkami firem a byznysů, „přičichnul si“ k různým cílovkám a navrhoval nepočítaně textařských řešení. Díky těmto zkušenostem dobře ví, jak vytahovat z klientů stěžejní informace, který se stanou základem špičkových textů.

Vždycky mým klientům opakuju, že si můžu vymyslet spousty „krásných“ textů (a dnes to dokáže i ChatGPT nebo Bing AI) – ale už nebudou reprezentovat jejich firmu, jejich skutečné produkty nebo služby a po nějaké době to jejich zákazníci odhalí. 


Pomůže vám AI ve fázi #2?

Kromě toho, že klienti často neví, co chtějí, se taky často zdráhají poskytovat dobré podklady ke svému byznysu. Ne, že by je nechtěli prozradit. Ale často je právě copywriter možná ten první, s kým svůj byznys dopodrobna rozebírají.

A právě tady může přijít na řadu ChatGPT v plné síle. Pokud je váš klient skoupý na slovo, může vám skvěle zahrát roli klienta umělá inteligence a rychle vám vypíše:

  • Klíčové informace k danému byznysu
  • Možné druhy argumentací pro získání zákazníků
  • Praktické rady, které by zákazníky mohly zajímat
  • Časté problémy a potřeby zákazníků
  • Možná řešení problémů v různých situacích
  • Aktuálních trendy a inovace pro daný byznys
  • Sestavit přehlednou analýzu konkurence
  • Vyjmenovat různé cílové skupiny a podrobně popsat typické zákazníky
  • Navrhnout strategii pro odlišení od konkurence

Praktický prompt:

Vypiš mi prosím "klíčové informace", které se týkají firem, které se zabývají "XXXXXX". Zaměř se na to, co by mi pomohlo vytvořit kvalitní texty na web. Musí to být praktické, užitečné a atraktivní pro zákazníky. Zároveň potřebuji odlišit nový web od konkurence. 

Fáze #3: Psaní vybroušených textů

Ok, berme, že máme všechny podklady. Jdeme psát.

Psaní textů na web pokládám za výsostnou práci. Do pouhých pár slov musíte poskládat celý byznys klienta. Často rozhoduje hlavní slogan o pěti slovech na homepage. Když nezaujmou, zklamete možná až 90 % uživatelů a ti už se nikdy nevrátí.

Důležité je také promyšlený vrstvení informací na jednotlivých úrovních webu. Nesmí uživatele unavit, ale naopak ho nenásilně posouvat ve čtení. Vše musí do sebe dokonale zapadat, abychom ve výsledku dostali uživatele přesně tam, kam chceme – k nákupu, přečtení článku, stažení ebooku, přihlášení k newsletteru apod.

Marketingoví mágové tomu říkaj „konverze“. ;-)

Pomůže vám AI ve fázi #3?

Tady musíte dávat velký pozor – chceme klientovi předat ten nejlepší webový obsah, který splní dvě podstatné podmínky:

1) Bude dostatečně atraktivní a funkční pro cílové zákazníky.

2) A zároveň bude skutečně odrážet jeho jedinečný byznys.

To první by asi ChatGPT i Bing AI zvládl bez větších problémů, ale to druhé hodně závisí na specifičnosti byznysu a dané firmy.

Určitě si můžete pomoct návrhy, analýzou nebo rozpracováním textů. Ale zatím bych se příliš nenechával svádět k finálním textům. Po každém výstupu je tam ještě třeba hodně odlaďování, aby vaše texty sedly dané firmě jako p**el na hrnec.

ChatGPT vám tedy může při samotném psaní pomoci:

  • Generovat nápady před samotným psaním
  • Vytvořit návrhy pro strukturu webu
  • Těžit informace, statistiky a data z oboru
  • Pomáhat s parafrazováním a přeformulováním myšlenek
  • Kontrolovat gramatiku a stylistiku
  • Získávání zpětné vazby na texty

Po každém vygenerování textů ale držte své živé otěže pevně v rukou. Žádný text jen tak bezmyšlenkovitě nekopírujte!!!


Praktický prompt:

Přeformuluj mi prosím tuto větu, aby byla na webu pro úplné laiky dostatečně čtivá, atraktivní a zároveň srozumitelná: XXX XXXX XXXX.

Fáze #4: Ladění textů s klientem

Napsali jsme první návrhy a odesíláme je klientovi ke schválení. Tak co – vezme to, nebo ne?

Někdy jsem docela překvapen, když klienti mé texty vezmou bez připomínky všema deseti. Někdy jsem naopak velmi překvapen, když kvalitní a propracovaný návrh klienti z velké části zamítnou.

Tady se ale nesmí postavit do cesty vaše ego. 

Je třeba naopak pokorně vyslechnout všechny námitky a případně rozumně argumentovat pro danou strategii textů. Často klientům stačí vysvětlit, proč volím danou argumentaci, proč používám daný sled myšlenek nebo proč jsem napsal ten text do CTA buttonu trochu uvolněně.

Tím se vracíme také k fázi #1. Pokud vám bude psát texty AI a vy nebudete tušit, co píše, nebudete ani schopni klientům vysvětlit, proč jste danou strategii textů zvolili a proč je správná pro jeho zákazníky. A to není prostě good – ani pro vás ani pro klienta. 


Pomůže vám AI ve fázi #4?

Webový copywriting je trochu psychologická magie a při dolaďování textů už potřebujete s textem pracovat sami. Aspoň já to tak zatím mám. Nedokážu si představit, jak bych narval 30minutový call s klientem a jeho 5stránkové podklady do nějakých promptů. Tohle už je fakt řemeslo pro živého copywritera. 


AI je neúnavný asistent, ale taky prolhaný psychopat 

ChatGPT ani Bing AI vám nikdy nedopoví NE, NEVÍM, NEDOKÁŽU. Jsou to knihovny všech znalostí, které jsou otevřené 24 hodin denně 7 dní v týdnu. To je na nich úžasný!

To špatný ale je, že vás mohou při psaní svádět nesprávným směrem, mohou dávat nepravdivé informace, mohou vám generovat triviální obraty, které vůbec nejsou konkurenceschopné.

A to si žádný klient na svém webu přát určitě nebude.

Pomáhat si s AI při psaní webů je určitě správný směr. To nejdůležitější je ale zatím stále na vás – na vašem textařském citu, vkusu a znalostech