#práce: Nepište pitomé cedulky, jako by šlo o život!
Řeknete si pitomá cedulka… Něco na ní napíšu a lidi si podle ní hned kleknou na kolena a --- už nebudou bouchat v čekárně na dveře --- už nezaparkujou svoje Ferrari před mými vraty --- už se mi nikdy nevyčůraj před vchodem.
Logický!
Upřímně, na cedulky moc expert nejsem. Vlastně jsem je nikdy nedělal… Ale díky dlouhodobé spolupráci se značkou Gymio se mi tahle příležitost naskytla. A vlastně mi dokázala, jak důležitý je dobrý copywriting všude tam, kde chcete ovlivňovat chování lidí k vlastním cílům.
Tip: Pokud nechcete číst celý článek, sjeďte na konec – je tam návrh pro Gymio. 😉
Tyhle texty ignorujte
Zapomeňte na chvilku na on-line svět a projděte se po vašem okolí, v bytovce, v parku, v obchodě, v restauraci, v lese. Budou všude – klasické cedulky:
🚫 Udržujte pořádek
🚫 Vyčkejte na sestru
🚫 Zákaz venčení psů
🚫 Zákaz parkování
🚫 Nekrmte zvířata
Pravděpodobně tyhle textíky moc dobře znáte. Jsou to vlastně takový „offlinový CTáčka“, která mají spouštět určité reakce uživatelů v určitém prostoru (stejně jako v onlinu). Bývá u nich ale jeden problém – používají se opravdu všude a lidi je začnou po chvilce ignorovat.
A pokud je začnou ignorovat, neřeší váš problém!
A pokud neřeší váš problém, máte stále problém!
Radši nasr*t, nebo pohladit?
Je zvláštní, kolik lidí si pořád myslí, že účinnost textu zvýšíte tím, že na ně začnete na papíře řvát.
Sami jste už určitě viděli podobně kořeněné vylepšováky s mnoha vykřičníky:
🚫 Házejte si bordel u sebe doma!!! 🚫
🚫 Nikdy neklepat!!! Jinak sestra nevyjde! 🚫
🚫 S*rte si se svým čoklem před vlastním vchodem! 🚫
🚫 Jakmile zaparkujete, ihned voláme odtahovku! 🚫
🚫 Za krmení zvěře pokuta ve výši 50 tisíc! 🚫
Co vám takové texty přinesou?
Nepochybuju, že budou mít potřebný účinek (aspoň na nějakou dobu). Ale v očích ostatních lidí si 100% získáte status – pitomec století.
A to určitě nechcete…
Co vím, většina z nás spíše tíhne
k tomu být dobrým člověkem, sousedem, lékařem nebo podnikatelem. A pokud
je to i váš případ, bude se vám zamlouvat spíše druhá varianta.
Má ale jeden háček!
Druhá možnost vyžaduje trochu dovednosti se slovy a s lidskou psychikou:
✅ Nepořádek znečišťuje naši přírodu, vztahy i náladu. Zkusme to spolu lépe!
✅ Nevidíte sestru v čekárně? To je dobře — plně se totiž věnuje pacientovi uvnitř.
✅ Čůrací království pro pejsky je o 50 metrů dál. Tady nechte vládnout naše děti.
✅ Varování! Často zde vyjíždím s pásovým traktorem, který miluje ocelové překážky.
✅ Máte radost ze zdraví naší zvěře? Tak si ji prosím nezkazte špatným krmením!
Uznávám, tyhle texty jsou trochu delší, a ještě by s nimi šlo dále copywritersky pracovat. Mohly by být vtipnější, vynalézavější nebo kreativnější. Pro vaši představu ale určitě stačí.
To důležité je, že díky unikátním textům:
- přitáhnete pozornost
- vyřešíte svůj problém
- a zároveň si zachováte lidskou tvář
Třeba jako v případě, který
jsem právě nedávno řešil.
Problém v převlékacích kabinkách
Vraťme se tedy nyní na začátek.
Pro eshop Gymio jsem navrhoval strukturu, UX prvky i hlavní texty. Pravidelně pro tuto značku taky píšu nové produkty a pravidelný newsletter. Tentokrát mě ale majitelka kontaktovala s problémem, který řešila v kamenné prodejně se sportovním oblečením:
„Máme problém! Lidi nám vracejí zkoušené oblečení na špatné věšáky, často také natrhlé, umazané a naše asistentky ho těžko hledají. A na nově příchozí zákazníky to nepůsobí dobře. Chtěli bychom tak lidi přimět, aby všechny věci nechávali v kabince a my si je poté mohli přebrat a zpět zařadit v pořádku do regálu.“
Zalezl jsem si tedy do své převlíkací copy-komůrky a začal přemýšlet, jak lidi ovlivnit, aby změnili své chování. Musel jsem při tom myslet opět na 3 výše uvedené faktory:
- Přitáhnout pozornost
- Vyřešit náš problém
- Zachovat obchodu přívětivou tvář
Moje copywriterské řešení
Takhle vypadal můj návrh:
Jak jsem přitáhnul pozornost?
Jedná se obchod, kam chodí sportovci nebo lidé, kteří milují pohyb. Tato skupina lidí tedy ve většině případů také vyznává sportovní fair play. Hned první otázkou s nimi tedy navazuju kontakt s tématikou, která je jim blízká a zanechává v nich pozitivní emoce.
Jak jsem vyřešil náš problém?
Zákazníkům jsem milým způsobem vyjmenoval nejčastější nešvary a zároveň je ujistil, že pokud něco neradi poškodí, nic se jim nestane. Naopak oceníme, pokud na nešvar upozorní.
Jak jsem zachoval obchodu
přívětivou tvář?
Celá komunikace i volba slov je vedená v přívětivém duchu, i když dané lidi určitým způsobem usměrňujeme.
Jasně, nemusí to fungovat na
všechny… pochybuju ale, že bychom výhružkami dosáhli většího úspěchu. Pro daný
obchod je totiž mnohem důležitější si zachovat lidskou tvář.
Dobrý copywriting pro efektivní komunikaci
Poměrně dost firem neustále selhává na neefektivní komunikaci, ať už v offlinu, nebo onlinu. Špatná komunikace vyvolává nesprávné reakce zákazníků a velice těžce se napravuje. Říká se, že první dojem dvakrát neuděláte.
Zkuste na to pamatovat i při
vytváření „pitomé“ cedulky...